Wednesday 28 December 2011

~Long Miri, Aku Merantau Jauh Ke Pedalaman Sarawak~

Selamat Bersua Kembali!!!...
Setelah pulang dari Sabah, hanya beberapa hari aku rehat di rumah sebelum aku menuju ke destinasi terbaru dalam tahun ini. Aku merantau ke tempat orang iaitu Long Miri yg terletak di Baram. Mula2 dulu sebelum aku ke sana, banyak perkara bermain di minda aku... Antaranya adalah:-
1. Bagaimanakah aku di tempat orang? Dapatkah aku menyesuaikan diri di tempat baru?
2. Adakah aku akan disambut dengan besar-besaran? Wahhh...!!!!
3. Kalau x ada line telefon, x ada electrik di waktu siang, malam ada lah klu generator ada minyak.. Dapatkah aku bertahan tanpa semua itu?
4. Bagaimana pula makanan? -Saya biasa makan makanan di pasar, kalau di ulu/perdalaman lain sikit makanan mereka?
5. Cara hidup mereka disana, dapatkah saya membiasakan diri saya?
6. Yang palaing penting, bahasa mereka? Kebanyakan kaum yg tinggal di Long Miri adalah kaum Kayan. Mungkin agak susah hendak berkomunikasi.

Tanggal 15hb December 2011, saya & Tabby bertolak dari miri menggunakan pacutan 4 roda [4wd drive]. Pejalanan ke Long Miri mengambil masa selama 6 jam, kalau jalan okey la.. Kalau x okey, lebih dari 6 jam la.. Ha Ha... Saya selamat tiba di Long Miri pada pukul 4.30pm. Terus disambut oleh penduduk di sana. Yang sambut saya budak2 kampung la.. Ha ha... Memang peramahlah mereka.. Malam pertama di Long Miri, saya tidur awal sebab esok kena bangun awal. Ikut sukan rakyat, saya pun ikut sekali la, main bola sepak.. Ha ha.. Stamina x cukup, tambah pula lama dah x main.. Mesti pancit & kalah kena budak2 kampung ini nanti. Nanti saudara & saudari layan picture yg saya ambil. Haha.. Saya juga menyambut Hari Christmas di Long Miri. Sebelum saya ceritakan sambutan Hari Christmas di sana.. Layan dulu picture yg sempat saya ambil.. LAYAN...!!!

Belakang itulah Sungai Baram






Klinik Kesihatan Long Miri, Baram


Jalan kampung...

Tempat utk online.. Nasib dapat.. Haha


Kaunter pendaftaran, kerja part-time saya di sana






Tabby & Abu (Kucing)




Inilah team saya [X-Team aka Team Klinik]




Pulang dari ceramah peraturan.. Haha..


Team perempuan main basketball.. Layan...

Semangat nak main..


Saya itu.. Num 26 jersey saya.. Hehe


Pancit.. Hahahaha....
PUAS????....
X puaskan... Nanti ada bahagian ke-2. Bahagian ke-2 saya akan cerita pasal kemeriahan sambutan Christmas di Long Miri. Memang luar biasa la. Adat yg penuh keunikan.. X sabar nak tahu ceritanya... Kenalah tunggu bahagian ke-2 nanti... Terbaek....

2 comments:

  1. hahahaha.. steady kaban ba menu urang neh... waseh nyak baru adventure.. nice lo...

    ReplyDelete
  2. haha.. kala bc peluang travelling jak.. bahagian 2 akan menyusul kemudian la.. so anti jak.. hahaha

    ReplyDelete